onsdag 9. september 2009

Når man lærer noe nytt, eller at verden går baklengs

I går så jeg innslaget om Ålesund Biblioteks nye bokavdeling "Mest for menn" på fjernsynet. Biblioteksjef Mariann Schjeide tror at menn ikke har følt seg så velkomne, og at dette er noe man må ta på alvor. Derfor denne bokkroken altså. Bøkene disse stakkars uvelkomne mennene får kose seg med i mannekroken er bl.a fotball-, bil- og fiskebøker, samt noe annet pjask - får man anta.

Dette er en nisje, ble det hevdet.

Nisje?! Når ble kjønn en nisje?
Jeg er målløs.

Hvordan blir det når disse mennene roter rundt i andre avdelinger av biblioteket. Blir de uglesett? Blir de stemplet som feminine? Dette er så tøvete at man kan bli helt forsagt. Hva er galt med en egen avdeling for fiske- og fangstbøker f.eks? Så kan de som interesserer seg for slikt finne bøkene de er på jakt etter.

Samtidig får man vite at kvinnene nå har fått sitt eget forlag, Silke. Dette har Kristine og Caterina sagt sitt om i sine respektive blogger. Silke forlag satser på skjønnlitteratur, krim, erotikk og faktabøker om forhold, sex, kvinnekroppen og kvinners livsfaser.

Fri og bevare meg vel.

Noen ganger føler man seg helt kjønnsløs.
Det må da være en nisje.

7 kommentarer:

  1. Jeg har ikke mer avmakt igjen, i dag. Lover å komme sterkere tiilbake. Der kom jeg sterkere tilbake: Jeg foreslår herved, i all offentlighet, å opprette Forlaget Androgyn. Respons, takk.

    SvarSlett
  2. For meg blir det noe aprilsnarr over hele greia. Men dette "av kvinner, for kvinner"-konseptet brer om seg. Senest i går fikk vi det presentert som salgargument for en hudpleieserie vi selger på apoteket.

    Om hudkremen min er utviklet av en mann eller en kvinne? Jeg kunne ikke brydd meg mindre ...

    SvarSlett
  3. Å nei, spar meg. Er dette fordi vi fortjener det? Av alle latterlige ideer... og hva om jeg vil lese om fiske - må jeg sende mannen min da, eller er det stuerent å sende husets tiåring. hallo - send inn likekstillingsombudet!eller sunn fornuft

    SvarSlett
  4. Ja, jeg merket meg det med serien. «For baby, barn og kvinner». Det er ganske forstemmende, det hele. For det vitner om en markedsretning som segregerer og kjønner og vips! så er vi tilbake til femti-tallet.

    SvarSlett
  5. Hoho, og enno er ikkje veka over!


    http://haustljos.wordpress.com/2009/09/10/slitsamt-men-ikkje-haplaust/

    SvarSlett
  6. vi ser kven som kjem til biblioteket, vi brukar statistikkane våre aktivt til å gjere tenestene våre betre, til å spisse dei, til å vere attraktive. Vi er ikkje hundre prosent overbevist om at dette er vegen å gå, men det er forsøket verdt. Vi sluser ikkje menn inn til denne hylla, dei får faktisk bruke heile biblioteket utan å spørje pent om det.
    Dette er ikkje nybrottsarbeid, Asker og Lillehammer har tatt han heilt ut i fleire år, vi har han berre så vidt ute. Og dei har lykkast, i Asker har utlånet til menn auka med fleire prosent. Biblioteka har hatt ein profil for kvinner, av kvinner, med kvinner i fleire år, sjølvsagt heilt utilsikta, men vi ønskjer å famne fleire, derfor går vi til yttterlegheiter som dette.
    No sit det jaggu meg ein mann mellom interiørbøkene ser eg, og han ser ut til å ha det heilt greitt.
    Sa biblioteksjefen i Ålesund

    SvarSlett
  7. Fint at du er innom og kommenterer, Mariann.

    Men jeg er fortsatt ikke overbevist om at dette er veien å gå. Slettes ikke.

    Men lag gjerne tema"kroker", så kan menn eller kvinner svinge innom akkurat slik det passer dem. Slik at det er interessene som styrer - ikke kjønnet.

    SvarSlett