torsdag 11. mars 2010

E-bok, liker vi det da?

NRK Nett-TV (følg linken)

Hva er egentlig en e-bok?

Jeg så Forbrukerinspektørene på NRK ta opp temaet e-bok her en dag. Jo da, tenkte jeg. Sikkert morsomt og alt det der, men jeg for min del foretrekker papirboka. Kjenne tyngden i hånden, bla om og kose meg med fin font - alternativt plages med skrifttyper som ikke ligger godt i øyet. Det blir ikke samme moroa når man kan velge fonten selv. Eller blir det det? Dessuten kan man myse litt på omslaget til andre lesende man møter på sin vei og se hva de leser. For det syns jeg også kan være interessant.

En annen kveld satt jeg også foran TV-apparatet og fulgte med en eldre herre som skulle på Mammutsalg. Han var en bokorm av rang, og sto klar på trappa til bokhandelen fem minutter før åpningstid. Etterpå fikk vi bli med han hjem og se på boksamlingen hans. Og den var stor. Ikke bare hadde han fylt opp alle veggene i peisestua, men han hadde også reoler midt på gulvet fulle av bøker. Det så ut som det gamle folkebiblioteket her i bygda rett og slett.

Da kjente jeg at det ble litt for mye. Og tenkte at den e-boka er kanskje ikke så dum likevel.
Hva syns du?

7 kommentarer:

  1. Jeg var ganske skeptisk til lesebrett. Nostalgisk som jeg er liker jeg følelsen og lukten av papir. Men så fikk jeg en kindle til jul og forelsket meg litt i den. Utrolig lettvint og fint å kunne kjøpe bøker med et tastetrykk. Med kun et par trykk får jeg vite betydningen av ord jeg ikke forstår. Brettet husker hvor jeg var da jeg sluttet å lese sist. Og ikke minst, skjermen er veldig behagelig å lese på, noe helt annet enn en pc-skjerm.
    Så jeg syns ikke denne e-boken er så dum likevel. Men håper at de snart blir enige om rettigheter og at alle bøker blir tilgjengelige for alle lesebrett.

    SvarSlett
  2. Det må jo være helt genialt for dem som begynner å se dårlig. Jeg har aldri prøvd disse lesebrettene, men hører at de skal være mye bedre enn pc-skjermen ja. Og det må de nesten være også.

    Men det med rettigheter er et vesentlig poeng. Selv sitter jeg og vagler på gjerdet ennå. Til prisen går ned og kjøpelysten min går opp.

    SvarSlett
  3. Det ryktes jo også at dagens lesebrett vil være utdatert innen kort tid, så det kan jo kanskje lønne seg å sitte litt på gjerdet..?
    Må jo ellers legge til at jeg elsker å få utenlandske aviser på lesebrettet, oppdatert hver dag. Og at bokhyllen min allerede begynner å bli overfylt ;)

    SvarSlett
  4. Jeg er interessert! Jeg hadde nylig mitt første møte med Kindle, og den var overraskende snop (som vi sier der jeg kommer fra) og fin å lese på. For meg er det litt pricey enda, og jeg vil gjerne som forbruker være litt mindre låst til en e-bokleverandør. Så jeg vagler litt med deg, Synline, helt til de gode løsningene begynner å komme.

    SvarSlett
  5. Tante Grønn: Fint å slippe ut for å hente avisen når regnet pisker rundt ørene ;)

    Slikejenter: Det er god plass på gjerdet. Kan være helt greit å vagle litt av og til.

    SvarSlett
  6. Jeg sier ja takk, begge deler.

    SvarSlett
  7. Lille søster: Høres ut som en grei leveregel ;-)

    SvarSlett