mandag 7. februar 2011

Mythbuster - myter om medisiner


Alle bloggere med respekt for seg selv ber leserne sende inn spørsmål som så skal behørig behandles og besvares i eget innlegg på bloggen. Det har aldri jeg gjort, respektløs som jeg er. Å oppfordre mine få lesere til å lure på ting og tang om bloggforfatterens liv og levnet tør jeg ikke begi meg ut på. Jeg vil ikke ha det bevist en gang for alle at jeg er komplett uinteressant.

Men det finnes da interessante ting å lure på.

Myter om medisiner. Dem finnes det mange av. Hva er sant og hva er bløff? Og hva er bare en liten misforståelse? Dette kan jeg prøve å svare på. Er det noe dere lurer på ang legemidler, apotek, blåresepter og lignende? Skriv spørsmålet i kommentarfeltet her, så blir det svar å få - om evnene og kunnskapen strekker til.

Jeg starter med å avlive en gammel hardnakket myte.
Påstand: Hvis du drikker alkohol under en antibiotikakur, er hele kuren bortkastet.

Dette er ikke sant. Nå er det slik at enkelte typer antibiotika ikke bør kombineres med alkohol i det hele tatt, mens med andre typer kan forsiktig bruk godt passere. Om en syk kropp har godt av alkoholinntaket er selvsagt også et poeng, men da i videre forstand. Hvis du lurer på om du kan ta et glass vin under akkurat din antibiotikakur, er rådet mitt å spørre på apoteket.

Der vet de råd!

Illustrasjonen er lånt fra Toothpaste for Dinner.

2 kommentarer:

  1. Ja. Er det slik at man kan bli lettere gravis av å bruke solvipect, eller var det bisolvon? Teorien er at slimløsende hostesaft påvirker eggløsningsslimet slik at svømmerne kommer lettere fram ;)

    SvarSlett
  2. Hei Nadiyya: I følge RELIS (regionale legemiddelinformasjonssentre) finnes det ingen klinisk dokumentasjon på at Bisolvon skal gjøre det lettere å bli gravid.

    Men jeg vet at det har vært mye diskutert på diverse fora for barnløse. Personlig tror jeg kanskje ikke det er der man bør bruke mest energi, men Bisolvon er ikke kjent som skadelig under graviditet så man kan jo forsøke hvis det er det man ønsker.

    Jeg har vært ufrivillig barnløs selv, om enn i en begrenset periode, så jeg vet om alle rådene som svirrer der ute. Ikke enkelt å forholde seg til.

    SvarSlett