fredag 21. mai 2010

Sykveien 14


Siden jeg jobber med legemidler, helse og syke mennesker er det mulig denne lille episoden jeg vil dele med dere i kveld kun er morsom for meg. Til gjengjeld har jeg hatt mye moro med den.

For mange år siden bodde jeg på hybel i Sikveien. Jeg var student med slunken lommebok, så transportmiddelet var som regel T-bane og mine egne føtter. Men da jeg kom hjem fra studietur var kofferten såpass tung at jeg flesket til med en tur i taksameterbil.

Sjåføren satt godt bak rattet, men han var vennlig nok til å dytte opp døren for meg innenfra. Kofferten fikk jeg ordne med selv. Da jeg vel hadde fått bakset inn både meg og kofferten bar turen avsted til oppgitt adresse. Mannen bak rattet hadde ikke bodd i Norge hele sitt liv, for å si det sånn, så det var enkelte norske ord han var litt usikker på.

- Sikveien, hva betyr det? undret han.

Jo, altså, sik er en fisk, forklarte jeg.

Åååå! Jai trodde det var sika mennesker! utbrøt han. Med lettelse i stemmen, syns jeg å huske.
Ikke rart det. Han måtte synes vi nordmenn var rare som ville kalle veier og gatestubber for Sykveien ...

Morsomt for en farmasøyt in spe.

Bildet er lånt fra Natalie Dee.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar