søndag 19. april 2009

Geskjeftige kvinnfolk

I dag vil jeg slå et slag for geskjeftige kvinnfolk. Vi har alle møtt dem, med røde roser i kinnene og et kroppsspråk som oser handlekraft. I mitt hode har disse damene gjerne en kroppsmasseindeks litt over det som er ønskelig, sett fra et helsefaglig perspektiv. Tendenser til hetetokter og lett forhøyet blodtrykk, kanskje. Men det er i mitt hode. Geskjeftige kvinnfolk finnes i alle størrelser og aldre.

Men hva vil det si å være geskjeftig? I følge Bokmålsordboka er man da ivrig opptatt, travel, utidig. Ikke udelt positive egenskaper der, altså. Per Egil Hegge definerer adjektivet som masete, innpåsliten, overdrevent aktiv. Fortsatt ikke noe å trakte etter egentlig. Hvorfor vil jeg da slå et slag for dem? Jo, de får ting gjort. De sitter ikke og snakker i det vide og brede om alt de skulle gjort. De bare gjør det.

De baker kaker og støvsuger. Organiserer og reparerer. Ber tolv sultne familiemedlemmer til middag en vanlig hverdag. Lager alt fra grunnen, dekker på og vasker opp. Mener mye og mangt om svigerbarn og barnebarn - ganske mange andre også, og er slettes ikke redd for å si det. Foreningsliv og hverdagsliv. Ingen oppgave for liten, ingen for stor. Ermene er permanent oppbrettet. Dugnad er deilig, og trappevask er ukens høydepunkt. Alle mennesker er interessante, damene spør og graver. På en intervjuene måte. Alle opplysninger kan brukes. Igjen; intet for lite, intet for stort. "Sier du det? Bruker du Melange til sausejevning?"
Hvem er så disse damene?
Fru Pigalopp er den sympatiske varianten. Snill som dagen er lang. Smilehull i albuene og hjerterom i fleng. Klarer ut med alt og selvstendig til tusen.
Hyacinth er en smule klam, kanskje. Redd for fasaden, men også hun har et stort hjerte for de fleste. Særlig sønnen, Sheridan. Regner med at han har vokst opp med tellekanter i undertøyskuffen.


Vår kjære landsmoder Gro er jo, som navnet sier, mor for hele landet. Hun oppdrar, refser og veileder. Og vi vet at det er godt ment. Hun har omsorg for oss. Og skattepengene våre (nja, kanskje hun har en og annen stripe i lakken akkurat på det punktet, men siden hun ikke tar noe særlig selvkritikk, så skal ikke jeg være den som kritiserer ...).

På dialekt har vi noen flotte ord for disse damene; koftibrok, storfemti, ei vesja ei.
Veldig beskrivende.

Som jeg var inne på tidligere, er ikke etiketten "geskjeftig kvinnfolk" udelt positiv. Masete og ufin, kombinert med lite fintfølelse kan være en prøvelse for de fleste. Likevel skal dette være et innlegg til damenes pris. For nå skulle jeg gjerne hatt et geskjeftig kvinnfolk til å ordnet litt opp i huset. Uken som kommer blir mildt sagt travel, og jeg har en følelse av at et geskjeftig kvinnfolk kunne lettet situsjonen.
Som betaling kunne hun fått spørre meg om nær sagt hva som helst. Hun skulle til og med fått vite hva jeg lager sausejevning av.

Det er BBC som har rettighetene til Hyacinth og serien Keeping Up Appearances.
Vivian Zahl Olsen er kunstneren bak Fru Pigalopp, bildet har jeg lånt fra Artema.
Bildet av Gro er det Harry Wad som har tatt, det lånte jeg fra Wikipedia-artikkelen om henne.

Dette blogginnlegget er resirkulert fra min gamle blogg.

4 kommentarer:

  1. Jeg kunne godt tenke meg å være litt Pigalopp-geskjeftig! Hun er slettes ikke verst, selv om jeg hatet albuene hennes da jeg var liten( ed stikker langt ut og serr tørre og stikkete ut)

    SvarSlett
  2. Albuene gjør jo hele frua de! Smilehull i albuene og oppbrettede ermer. Geskjeftige damer har oppbrettede ermer, det ligger i lidelsen så og si ;)

    SvarSlett
  3. Geskjeftige damer er flotte! Og eg trur til og med dei ikkje treng råd om sausejevning- med mindre du kjem opp med noko heilt revolusjonerande! Og då trur eg dei ville vere positive - heilt utan atterhald.

    SvarSlett
  4. Alt godt: Råd trenger de ikke nei! Det er vel mer det at det ikke finnes grenser for hva de kan interessere seg for ...

    Og så syns jeg ofte at disse damene er flottest litt på avstand. Greit nok å ikke bo sammen med en f.eks.

    SvarSlett