mandag 25. august 2008

Spytt ikkje på golvet


Hva er det med unge gutter og spytting? Har de utviklet en slags defekt i svelget slik at all spyttproduksjon ikke kan passere men må sendes ut i det fri? I hyppige klyser med stor fart, gjerne silt mellom tennene på en, antakeligvis, kul måte?
Jeg bare spør.
I hine hårde dager kunne man finne skilt som forklarte hvordan man skulle oppføre seg i det offentlige rom. Ikke så lett å vite slikt. Det var riktignok tuberkulosen man var redd, den er ikke så utbredt i Norge i dag. Men altså, allerede i 1915 hadde man fått med seg at spytting var uhygienisk.
Det er det fortsatt. Æsj og æsj. Jeg er ikke interessert i å måtte forsere fortau jumpende mellom seige klyser lik en fjellvandrer fra stein til stein over en elv. Takke meg til å plumpe ned i iskaldt fjellvann da, i forhold til tyktflytende mucus hentet fra innerste kroken i bihulene. Hvis man skal trekke sammenligningen helt til mål, mener jeg.
Slutt med den spyttingen! Og det straks!
Ellers kommer jeg med paraplyen under armen og dæljer til dere med håndveska mi.
Hilsen tante Sofie.

6 kommentarer:

  1. Jeg ser faren for at "folk flest" vil hevde at skolen har svikta, her også. Sjøl må jeg spørre om hvem som har ansvar for maiblomsten? De har jeg nemlig ikke sett siden vi pynta bilen til 17.mai. Og, inntektene av salget gikk jo til nedkjempelse av tuberkulose. Gjorde de ikke? Var iallfall stas med de plastblomstene, i Opelens grill eller på mammas jakkeslag. Finnes de fortsatt?

    Og spytting - det gjør at jeg blir dårlig av folk som labber rundt inne med sko på. For ikke å si setter de opp i sofaen! Hva er det for en pussig idé; tørke av skodrit på sofaputa? De der forstår nok ikke mine stygge blikk når sko kommer i kontakt med trikk- eller t-baneseter. Kanskje jeg skal spytte på de i stedet??

    SvarSlett
  2. Ja, er det noe vi ikke kan skylde på skolen for da? ;)

    Tror det var Nasjonalforeningen for folkehelsa som solgte de maiblomstene. Lenge siden noen pynta bilen til 17.mai. Nå gidder jo mange knapt å pynte seg selv.

    Men tub'en er fortsatt ikke til å spøke med. Resistens er et stort problem ute i den store verden. Selv har jeg lite arr etter BCG-vaksina, og føler meg trygg.

    Sko skal ikke opp i setet. Rart at så mange mangler tanke for de som kommer etter?

    SvarSlett
  3. Kanskje guttene spytter ut snus?
    Uten at det gjør det noe lekrere selvsagt.

    SvarSlett
  4. Definitivt ikke lekrere det nei. Med frekvensen på spyttingen i mente, kan det umulig være med en snusklyse hver gang. Vi snakker om ca hvert 10.-20. sekund.

    SvarSlett
  5. Husker lignende plakater fra min ungdom..min mor døde av tub...fatern hadde det og..han overlevde.
    Regelmessig fikk han tilsendt brett med tubmerker/pins..som jeg (guttungen)ble bedt om å selge i nabolaget.

    vel, å prøve å selge de merkene, kunne sidestilles med å være jøde under krigen.

    Mange måter å spytte på,både på fortau og medmennsker.

    SvarSlett
  6. Jan Otto: Den tuberkulosen har vært hard i mange familier. Bestefar mistet far og søster i sykdommen.

    Det er mange måter å spytte på, ja. De fleste burde man slutte med.

    SvarSlett