mandag 20. desember 2010

Prosjekt for kresen gane

Når to forholdsvis kresne barn vokser opp, finner hverandre og stifter familie - er det vel ikke stort annet å vente enn at avkommet også kan finne på å rynke på nesen over et og annet som blir servert. Men det får da være måte på, tross alt.

Storesøster har sine sanser, som hun selv uttrykker det. Dette medfører at alt ukjent (bortsett fra snop) er æsj&uff. Nå er hun 10 år, og mor syns det var på tide med en utfordring. Følgende prosjekt ble så klekket ut: Den kresne gane skal utsettes for en ny rett/matvare pr uke. Eieren av ganen skal selv få velge hva dette nye skal være, og etter avsluttet prosjekt vanker det en premie. Denne premien skal ikke være til å spise, det skal være noe hyggelig og morsomt for hele familien. Ukens matvare føres i et skjema, og karakter settes.

Man skal være forsiktig med å evaluere prosjekter før de er ferdige, men jeg oppsummerer litt likevel:

Først; kritikk til prosjektansvarlig (les: mor) - prosjektet gikk over for lang tidsperiode. Premier som vinker langt der fremme i det fjerne blir fjernere og fjernere jo nærmere de kommer, så rart det enn kan høres. Motivasjonen ble så som så etterhvert.

Dernest; prosjektansvarligs tro på frivillighet. Prosjektdeltageren hadde svært lyst til å utsette ukens utfordring til siste frist (aller helst langt over fristen), noe som medførte at mild tvang/nøding måtte til.

Som den observante leser ser av skjemaet; det dreier seg om en usedvanlig kresen gane. Når lakrisbåter og pizza med saus blir sett på som en utfordring, sier det seg selv at et bredt spekter snodige grimaser har vært observert ved middagsbordet denne høsten.

Så til det positive: tacolefse har nå seilet opp som en favoritt, og et norsk A4-hjem uten tacolefse finnes vel knapt. Så nå er hun rustet for fremtidige tacorunder, om ikke annet.
Dessuten, som det sies i skjemaet: drepte meg ikke. Noe som kan være nyttig å tenke på for oss alle når vi skal utfordre oss selv.

10 kommentarer:

  1. Denne listen var en knallidé! To av mine er superkresne, så dette fikk jeg lyst til å prøve! Takker og bukker.

    SvarSlett
  2. Hehehe...! Veldig vittig, og siden jeg ikke har avkom sjøl, identifiserer jeg meg veldig med tiåringen. Veldig bra prosjekt, mor, applaus! Som kokk er jeg veldig fan av barn som lærer å smake!

    SvarSlett
  3. Så bra funnet på! Positivt prosjekt, å smake på nye ting er utfordrende, i blant fryktelig andre ganger spennende. Kankje jeg burde lage min egen versjon av dette, da jeg tiltider er meget kresen selv.. Bråkåli - drepte meg ikke. Classic! nesten så utsagnet burde blitt printet på en tsjorte, malt el noe!

    Ønsker deg en GOD JUL, fine desember dager mot slutten av året. Takk for utfordring, den skal jeg prøve å ta. Likte godt boktipsene dine, må sjekkes ut :)

    mvh Meg

    SvarSlett
  4. Ideen er til fri benyttelse for dem som trenger det :-) Printet på T-skjorte hadde vært morsomt. Det er vel mange gullkorn fra barnemunn å ta av i så måte.

    SvarSlett
  5. Må le litt, det var en fin liste. Kommentarene er jo ubetalelige! :D

    Sønnen min var rimelig kresen som liten, men det har faktisk blitt bedre ettersom han har blitt eldre. Nå smaker han i hvert fall mer eller mindre frivillig på ting, og jeg har greid å smugle inn løk i diverse middager uten at han har klaget. Verden går fremover!

    SvarSlett
  6. Lothiane: Ja, jeg vet jo det går over. For jeg var jo slik selv. Og nå har jeg riktig så god matlyst ... ;-)

    SvarSlett
  7. Strålende tiltak! jeg har ledd av enkelte av kommentarene på smak...her har vi etterhvert kommet dit at de søte små i det minste smaker på alt de blir servert ute blant folk. Her hjemme er det fremdeles et stykke vei å gå før de blir i nærheten av altetende. Siden jeg på ingen som helst måte er altetende slev, og derfor siler ut enkelte matslag, kan dette ta tid.

    SvarSlett
  8. Hvis jeg for 20 år siden hadde hatt en tilsvarende god ide så ville nok kommentarene vært av samme sort som her. Mine nå voksne barn spiser nå det aller meste, om det er noen trøst for deg.

    Kanskje ville 4 ukers perioder vært tilstrekkelig for en liten premie.

    SvarSlett
  9. Nå er det snart dags for premieutdeling; den tapre smaker skal på Lekeland sammen med søstrene sine (mens mor og far leser aviser i kafeen).

    Premien har dessverre vært utsatt pga omgangssyke og bursdagsfeiring, men den som venter på noe godt osv ...

    SvarSlett