fredag 20. januar 2012

Barndommens lesegleder

Jeg var et slikt barn som glatt sto over runder på bakglatte ski og heller foretrakk en tur inn i bøkenes verden. Nå er det slik at jeg fått en akseptabel dose av både frisk luft og utetid i barndommen likevel, så helt fortapt i fantasiland har jeg ikke vært. Men jeg har likt å lese, og gjør det fortsatt.
Mine ni første år på skolen hadde jeg nynorsk som målform. Lesestoff på nynorsk har det aldri vært overflod av, så jeg og min bror fikk derfor abonnement på Norsk Barneblad. Og jeg likte Norsk Barneblad altså! Vitser og gåter, gode historier - og Smørbukk, i sin røde strikkegenser med svarte lus. Men aller best likte jeg historiene til Arvid Hanssen om Johannes og eg. Disse historiene skulle jeg gjerne lest igjen. Så hvis noen har boka Han Johannes og eg, utgitt på Norsk Barneblad Forlag i 1972 , liggende så kjøper jeg den gjerne.
En bokserie jeg også har gode minner om, er Mitt Skattkammer. Bestemor og bestefar hadde hele serien i hylla, og det er ikke få timer jeg har sittet med nesa ned i bøkene mens det duret i ovnen og klokka på veggen tikket seg sakte frem til middagstid. Disse bøkene har vi lånt på biblioteket til egne barn, og de fenget fortsatt.
Hva er deres beste leseminne fra barndommen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar