mandag 13. oktober 2008

Visjonær?

Skolefaglig rådgiver utlyser konkurranse om å lage den optimale visjonen for skolen i kommunen. Tredjeklassingen er tatt med på råd, og mors små grå har sakte begynt å jobbe.

En ting er sikkert; ordet optimal skal ikke være med. Mye brukt, og temmelig innholdsløst etter mitt skjønn. Hva er egentlig optimalt? Optimalt for meg, kanskje for deg? Nei, det duger ikke. Jeg må prøve å komme opp med noe mer konkret enn som så.

Dette hadde vært morsomt å få til. Ikke først og fremst å vinne konkurransen, men å klare å lage en visjon som kan brukes til noe. Den skal være et verktøy, et mål for hvordan skolen skal være. Slik at man kan stoppe opp underveis og se på denne visjonen; er vi på vei dit? Enkelte skoler i kommunen har slitt en del de siste åra, med hærverk, uro og dårlig læremiljø. Derfor er det ekstra viktig å snu den negative trenden. Nå er mye gjort på det området allerede, men jeg tror ikke at jobben er ferdig av den grunn.

Hmm, jeg kjenner inspirasjonen trenge seg på (vel..). Jeg har noen ord på blokka, skal se hva jeg får ut av dem. Frist for innsending allerede på fredag. Jeg har en følelse av at det ikke blir så voldsomt mange forslag skolefaglig rådgiver får å boltre seg i. Men det er mulig jeg tar feil.

Dere skal få ferdige skole-visjoner på bloggen etterhvert. Både min og vinnerens.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar