onsdag 27. mai 2009

Leger til salgs for knapper og glansbilder?

Man blir påvirket av reklame, slik har det vært til alle tider, helt fra vi sto på markeder og torg og bød frem våre varer. Men så blir man herdet etterhvert, tror man. Reklamepåvirkningen er så massiv og konstant at vi ser den ikke lenger. Slik trodde i det minste jeg at det var.

Men så viser det seg at leger kan la seg påvirke av kulepennen sin. Med en reklamepenn i hånden kan legen komme til å skrive legemiddelnavnet som står trykt på pennen direkte ned på resepten. Uten å tenke seg om. I allefall hvis vi skal tro artikkelen i Dagens Medisin. Professor Per Hjortdahl uttaler at "når det gjelder de små gavene, som kulepenner eller skriveblokker, er det ofte de små dryppene som er de verste, og som sniker seg inn bakveien".

Jeg, farmasøyten, som tilbringer hele arbeidsdagen med en reklamepenn for legemidler mellom fingrene, syns det hele lukter aprilsnarr lang vei. Effekten har jeg lyst å tro følger med mannen som deler ut reklamemateriellet. For de sender gjerne med noen velvalgte ord på kjøpet, samt en artikkel med fantastiske forskningsresultater. Jeg er ikke så naiv at jeg ikke tror at legene lar seg påvirke, bevisst eller ubevisst, og at dette igjen gjør noe med forskrivningen deres.

Men at det var kulepennen - se, det ante jeg ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar