torsdag 5. november 2009

Min første dag som rekvirent

har gått bedre enn man kunne frykte. Særlig ettersom media har informert folket om at Tamiflu nå er reseptfritt.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er ikke slik at du kan ta en handlekurv innom døra og fylle på med såpe, krem, Paracet og Tamiflu etter eget forgodtbefinnende. Det er vi farmasøytene som har fått en begrenset rekvireringsrett. Ordingen skal sikre Tamiflu/Relenza til personer som tilhører risikogruppene eller som allerede er syke. Friske som har tenkt seg på cupfinale og vil ha en pakke Tamiflu på lur i tilfelle rottefelle kan dermed ikke få utlevert dette etter den forskriften som gjelder.

Det kan man mene hva man vil om, selvsagt. Men det er nå engang slik reglene er. Og dagen har forløpt uten de helt store scenene.

Først i går ble vi apotekansatte prioritert i vaksinekøen. Mange av oss har derfor ikke den beskyttelsen vi burde ha for å møte de horder av smittefarlige kunder myndighetene har styrt inn i apoteket med denne ordningen. Selv var jeg så heldig å få en restedose etter gjennomført vaksinering av risikopersoner på mandag. Så nå håper jeg tiden og kroppen jobber for meg slik at jeg slipper å bli syk selv.

Men man kan likevel spørre pent om dere som er syke kan sende en frisk person for å hente medisinen deres - hvis dette er mulig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar