søndag 4. april 2010

Utskremt medarbeider

Jeg har blitt utskremt medarbeider, bladfyk - eller freelancejournalist om du vil. Kjært barn har mange navn. Som de fleste av bloggens lesere vet, er jeg farmasøyt av yrke. Snart kan jeg feire tjue år i bransjen, og jeg ser ikke bort i fra at det kan bli en del år til.

Likevel - om det er begynnende førtiårskrise eller noe annet, ikke vet jeg, men brått fikk jeg behov for andre utfordringer. Så når denne utfordringen så kom, var jeg snar å gripe den. Presseblokk og kulepenner som garantert virker ble innkjøpt. Etter en telefon til min bror journalisten for noen stalltips, og et lynkurs i fotografering hos min onkel redaktøren var jeg klar for min første sak; Kulturkveld i nabobygda.

Den har nå vært på trykk i lokalavisa. Med et par trykkleifer riktignok, men de kom ikke fra meg. Tilbakemeldingene har vært positive, selv om jeg nok mistenker venner og familie for å lese med velvillige briller. Nå jobber jeg med sak nr 2 som kommer på trykk over påske.

Så langt er dette veldig morsomt å jobbe med. Jeg får brukt helt andre sider av meg selv, og jeg får betaling for det jeg skriver. For jeg liker å skrive, formulere meg, sitte og pusle med synonymer og andre vendinger, prøve å få flyt i en tekst. Så nå gjenstår det bare å se om det blir flere oppdrag å få.

Det er vel kvaliteten på det jeg leverer som er mest avgjørende for akkurat det vil jeg tro ...

Bildet har jeg lånt her.

9 kommentarer:

  1. Så gøy! Grattis med første artikkel! Etter å ha lest her på bloggen ganske lenge, så er jeg ganske overbevist om at det blir flere oppdrag på deg :)

    SvarSlett
  2. Takk for det, tante Grønn :)

    Og forsatt god påske til deg!

    SvarSlett
  3. Gratulerer med attåtnæring! Er det Driva vi snakker om? Mulig å lese på nett tro?
    Har nylig gjort det samme, men det i nabokommunen. Blir neppe den hyppigste leverandøren, men artig med litt skriving iblant. Håper å få lest deg!

    SvarSlett
  4. Så morsomt da, frøken Øien! Jo da, det er Driva, men jeg ligger ikke på nett. Enn så lenge ;-)

    Jeg får si takk det samme, ligger du på nett du da?

    Og vel overstått påske. Var du i området kanskje?

    SvarSlett
  5. Er ikke blitt nettpublisert jeg heller. Velger å tenke at det beste kun kan leses i papirutgaven. ;-) Skreiv i tillegg en nokså lang sak, så det var kanskje ikke så nettvennlig?

    Var en GOD ferie i Romsdalsfjella, ja. Synd påska var så kort i år...

    SvarSlett
  6. Du skriver og formulerer deg så utrolig bra, så tror nok det blir flere oppdrag på deg:) Stor solbrent klem fra Hawaii

    SvarSlett
  7. Frøken Øien: Ferier blir aldri for lange, det er min erfaring ;)

    Hei, du solbrente på Hawaii: Takk for fine ord, kos deg videre der borte. Men ikke brenn deg mer i sola da!

    SvarSlett
  8. Så spennende! Lykke til videre med skriving!

    SvarSlett
  9. Pia: Takk for det! I morgen skal jeg på mitt femte oppdrag, så jeg har ikke fått fyken ennå i det minste ;)

    SvarSlett