søndag 14. februar 2010

Valentine

Bai spør etter fine kjærlighetsdikt i anledning dagen. Men favoritt? Oi, det er vanskelig å velge. Jeg har minst tre. Så, siden det er både morsdag og fastelavn i tillegg, her kommer utdrag fra alle tre.

EIN VEN

Så difor på ord og ære
eg lovar med hand og munn
å fylja deg trutt, du kjære,
i livet til siste stund.
Eg opnar for deg i hugen
eit rom som er endelaust
og gjev deg mitt hjarta trugen
og handa til truskap traust.


(Hans Hyldbakk)


HAVE I TOLD YOU LATELY

Have I told you lately that I love you
Have I told you there's no one above you
Fill my heart with gladness
Take away my sadness
Ease my troubles, that's what you do

Oh the morning sun in all its glory
Greets the day with hope and comfort too
And you fill my life with laughter
You can make it better
Ease my troubles that's what you do


(Van "The Man" Morrison)



EG E GLA I DEG

eg ska aldrig trampa graset
eller tråkka i salaten
eg ska aldrig banna høglydt
eller raba itte maten
eg ska aldrig spenna dørå inn
eller tøffa meg med bilen min
når eg e med deg
eg ska tåligt blåsa løvetannfallskjermar
når du ligge i der i korte skjortearmar
eg ska dryssa lette kvitde prestekragar
eg ska hviska deg forsiktig adle dagar
eg e gla’ i deg


(Arnt Birkedal)

Alle tre er i tillegg sangtekster. Nr 1 har jeg sunget selv, sammen med koret, da vi hadde Hans Hyldbakk-prosjekt. Nr 2 har både Van Morrison og Rod Stewart udødeliggjort, dessuten ble den fremført på galleriet i bryllupet vårt. Min gave til brudgommen. Nr 3 finner vi hos Vamp.

Litt sånn brukspoesi dette.
Men poosi er til for å brukes.

1 kommentar:

  1. Både 1 og 2 var ukjente tekstar for meg. Takk for dei.

    SvarSlett